Relację z tegorocznych targów rowerowych BIKE EXPO w Friedrichshafen rozpoczynamy od wizyty na stoisku kanadyjskiej firmy ARGON 18. W zeszłym roku Kanadyjczycy pokazali ogromną ilość premier: rowery czasowe/triathlonowe E117 Tri, E117 Tri +, E119 Tri, E119 Tri +, nowego Gallium Pro i Nitrogena Pro. Nikt nie spodziewał się więc w tym roku wielu nowości. Jednak stoisko Argona było znowu oblegane. Powodem nie były poprawione wersje Nitrogena (sztywniejszy o 45% widelec) i nowy rower Gallium Pro Disc (ultra lekka szosówka z hamulcami tarczowymi). Tym, co przyciągnęło uwagę WSZYSTKICH były dzieła specjalnego działu badawczego Argona: inteligentne rowery.
Pierwszy projekt to Argon E119 z wbudowanymi 22 sensorami (między innymi czujnikami nacisku na siodło i podłokietniki, rejestrującymi pozycję przerzutek, ciśnienie atmosferyczne , przyspieszenia, odległości, siłę wiatru, itp ) i komputerem analizującym zebrane dane (dodatkowo otrzymuje on informacje o pozycji -czujniki na ciele , tętnie, kadencji, mocy). Wyniki można obserwować w czasie rzeczywistym lub oceniać po zakończonej jeździe, analizując pozycję pod względem aerodynamiki i efektywności.
Inżynierowie Argon18 planują , że SMART BIKE , jak go roboczo nazwali (będzie dostępna również sama przystawka z komputerem), pojawi się na rynku w przyszłym roku. Finalny „komputer” będzie mniejszy , a jego cena nie powinna być wyższa od ceny mierników mocy. Autorem projektu jest Marc Graveline, który osobiście zaprezentował nam filmy z jazd testowych. Jadąc na rowerze można oceniać współczynnik oporu powietrza, ale dopiero analiza wszystkich danych pokazuje, jak zmiana pozycji na rowerze wpływa na aerodymikę. Dzięki danym zbieranym na treningach , bez konieczności korzystania z drogich i niemal niedostępnych tuneli niskich prędkości, każdy posiadacz SMARTY BIKE’a będzie mógł doskonalić pozycję w celu zmniejszenia oporu powietrza.
Drugim wywołującym zachwyt projektem jest rower przyszłości, który wykorzystuje wiele rozwiązań testowanych w „inteligentnej” 119’ce. W tym pięknie zaprojektowanym rowerze zerwano z wieloma schematami: tradycyjną kierownicą owinięta owijką (zastąpiono ją kokpitem z wymienialnymi wkładkami tłumiącymi drgania), przerzutkami (zastąpiono je sensorami), klasyczną sztycą, hamulcami (hamulce tarczowe są ukryte w aerodynamicznych osłonach). Rower, choć niezwykły, jest NA MIARĘ NASZYCH CZASÓW, a więc wykorzystuje dostępne obecnie rozwiązania techniczne. Tak więc jego pojawienie się na rynku to kwestia zaledwie kilku lat.
Zespół inżynierów Argona 18 przygotowuje również mniej wizjonerskie, ale wymagające równie wielkiego zaangażowania projekty. Przykładem jest rower torowy, przygotowany specjalnie dla reprezentacji Danii. Wprowadzone ulepszenia pozwoliły bardzo poprawić osiągane rezultaty, a końcowym sukcesem jest wicemistrzostwo olimpijskie. Rower, poza świetnymi parametrami, „duńskim malowaniu” wygląda fantastycznie.